Post by Jenna on Oct 14, 2016 16:08:26 GMT
3. tunti, torstaina 3. marraskuuta 2016
Tunnin aihe: kavaletit
Opettaja: Mika
Pipopäinen mies kantaa puomeja kentällä, kun talutan ratsusi nimi kaartoon. Puomeja, mikä meinaa esteitä - vihdoinkin/nyt jännittää!
"Mä en olekkaan tälle ryhmälle vielä opettanut mutta muistatte mut varmaan ensimmäisen tunnin tutustumiskeskusteluista. Mä olen siis Mika, entinen kenttäratsastaja. Siirryin puskaponeiluun vuosia sitten ja hommasin samalla tuon Eiran, sinä siellä selässä - sä olet mun silmätikkuna. No ei vaiskaan, kyllä mä luotan mamman muidenkin käsiin", Mika naurahtaa ja osoittaa leikkisästi etusormellaan Eiran selässä istuvaa ratsastajaa./, jos olet Eiran ratsastaja, millaisia fiiliksiä tämä herättää sinussa?
"No, se siitä alkuhölinästä, tänään mennään vähän kavaletteja ja ens viikolla mä pidän teille myös tunnin - Jennalla on vähän salasia menoja. Otetaas ohjat ja ravatkaa kevyttä ravia oikeessa kierroksessa, muistakaa kattoo teijän istunta ja kevennys kuntoon ja kantapäät alas!" Mies jatkaa ja siirtyy sitten kentän laidalta takaisin toisen pitkän sivun vierelle kasaamaan kavaletteja. Kerro, miten helposti hevosesi nostaa ravin. Käännän muutaman voltin korjatakseni välimatkoja, ja maiskutan ratsuuni lisää vauhtia.
"Mistä Mika huomauttaa sinulle?" komento käy ja joudun mitä joudut tekemään huomautuksen takia?. Pääsen kuitenkin nopeasti miehen valvovan silmän alta kun tuo antaa luvan jatkaa normaalisti eteenpäin.
Mika pistää meidät kevyeeseen istuntaan ravissa, ja neuvoo, kuinka pidämme tasapainomme. Hän käy tarkkaan läpi kaikkien kevyttä istuntaa ja huomaa, että otan liikaa tukea ohjista/käteni ovat erinomaisen rennot ja ohjastuntuma hyvä. Innostun kehuista ehkä vähän liikaakin/yritän kaikkeni että saisin käteni rennommiksi, pitäen silti huolta että koko muu vartalo pysyy mukana.
"Eiköhän siirrytä hetkeksi käyntiin ja kuunnellaan seuraavat ohjeet!" Mika lopulta toteaa, ja lasken ratsuni käyntiin. Annan hieman vapaampaa ohjaa mutta pidän kuitenkin hevosen hallinnassani. Hän on kasannut keskihalkaisijalle muutaman toisesta päästä ylhäällä olevan puomin ja pitkille sivuille kavaletit.
"Lähdetään niin että tuolta toisesta päästä lähdette kevyessä istunnassa ravissa puomien yli. Puomien jälkeen nostetaan harjoituslaukka, hypätään kavaletti ja käännetään tuonne kulmaan vielä voltti jonka aikana hiljennetään taas raviin. Ja sitten uudestaan halkaisijalle. Ja jotta ei olis ruuhkaa niin joka toisella kierroksella jatkatte laukassa kavaletin ja voltin jälkeen toiselle pitkälle sivulle, josta tuutte sitten laukassa tai ravissa tänne mun päähän ja jatkatte suoraan kavaletille laukassa. Eli mun kohdalla nostetaan laukka jos tullaan ravissa", Mika latelee pitkät ohjeet meille, ja tehtävä kuulostaa mielestäni miltä?.
Kun pääsen ravissa keskihalkaisijalle, nousen ylös satulasta ja ohjaan hevosen keskelle puomeja. Ratsuni ylittää puomit miten? (laiskasti, pomppien...) ja saan nostettua laukan heti puomien jälkeen. Käännös on tiukka ja ratsun nimi kiihdyttää/jatkaa normaalisti matkaansa/hädin tuskin pysyy laukassa kavaletin lähestyessä.
Hetken tehtävää tehtyämme se alkaa sujua/mennä huonoon päin - saan Mikalta kehuja/toruja mistä saat toruja?. Nuo sanat vielä päässäni unohdan keskittyä laukkakavalettiin ja ratsun nimi kiertää sen/yrittää ryöstää/hyppää yllättäen jättiloikan niin että horjahdan selässä/jotakin muuta?. Hevonen lipsahtaa käsistäni ja kiihdyttää laukkaansa - saan sen kuitenkin nopeasti kuriin/minulla on vaikeuksia saada hevosta hallintaan. Loppupeleissä päädymme seisomaan pylly keskustaan päin, turpaa kentän nurkassa. Miten Mika kommentoi asiaan / kommentoiko hän?.
Otamme hetken käyntiä, kun Mika siirtelee kavaletteja ja rakentaa meille uutta tehtävää. Nopeasti pääsemme kuitenkin jatkamaan. Tällä kertaa ratana on kentänkokoinen kahdeksikko, jolle opettaja on asettanut neljä kavalettia - tavallaan kahdeksikon palleroiden kyljille. On aika kokeilla myös laukanvaihtoa.
Jos tunnilla on neljä henkilöä: Ratsastamme kaksi kerrallaan kahdeksikkoa, muiden odotellessa tyhjissä tiloissa käynnissä. Pääsen radalle toisen hevosen ja tämän ratsastajan kanssa. Hevonen on reippaalla päällä ja ratsastajalla on vaikeuksia pitää tuo hallinnassa/Hevoen mulkoilee kavaletteja ja väistelee pohjetta, joten ratsukko päätyy ylittämään kavaletteja reunoilta. Minulla ja ratsun nimellä menee hyvin/kohtalaisesti - miksi?. Pääsemme suurimmaksi osaksi kavalettien yli sopivassa tempossa ja keskeltä, mutta selitä jostakin ongelmasta, mikä teille tulee kahdeksikolla.
Kavalettitehtävän jälkeen otamme vielä ravia kevyessä istunnassa (halleluja jaloille), ja laskemme lopulta käyntiin pitkille ohjille.
Tunti kuitataan täyttämällä yllä olevan tarinan alleviivatut kohdat joko annetuilla vaihtoehdoilla tai niissä kysytyillä asioilla, sekä vastaamalla yllä olevaan pariin kysymykseen. Huomioithan, että voit käyttää omia sanoja tarinassa, jos ne sopivat tarinaan!
Osallistujat:
Patricia - Riitu
Kristian - Romo
Nimi
"Mä en olekkaan tälle ryhmälle vielä opettanut mutta muistatte mut varmaan ensimmäisen tunnin tutustumiskeskusteluista. Mä olen siis Mika, entinen kenttäratsastaja. Siirryin puskaponeiluun vuosia sitten ja hommasin samalla tuon Eiran, sinä siellä selässä - sä olet mun silmätikkuna. No ei vaiskaan, kyllä mä luotan mamman muidenkin käsiin", Mika naurahtaa ja osoittaa leikkisästi etusormellaan Eiran selässä istuvaa ratsastajaa./, jos olet Eiran ratsastaja, millaisia fiiliksiä tämä herättää sinussa?
"No, se siitä alkuhölinästä, tänään mennään vähän kavaletteja ja ens viikolla mä pidän teille myös tunnin - Jennalla on vähän salasia menoja. Otetaas ohjat ja ravatkaa kevyttä ravia oikeessa kierroksessa, muistakaa kattoo teijän istunta ja kevennys kuntoon ja kantapäät alas!" Mies jatkaa ja siirtyy sitten kentän laidalta takaisin toisen pitkän sivun vierelle kasaamaan kavaletteja. Kerro, miten helposti hevosesi nostaa ravin. Käännän muutaman voltin korjatakseni välimatkoja, ja maiskutan ratsuuni lisää vauhtia.
"Mistä Mika huomauttaa sinulle?" komento käy ja joudun mitä joudut tekemään huomautuksen takia?. Pääsen kuitenkin nopeasti miehen valvovan silmän alta kun tuo antaa luvan jatkaa normaalisti eteenpäin.
Mika pistää meidät kevyeeseen istuntaan ravissa, ja neuvoo, kuinka pidämme tasapainomme. Hän käy tarkkaan läpi kaikkien kevyttä istuntaa ja huomaa, että otan liikaa tukea ohjista/käteni ovat erinomaisen rennot ja ohjastuntuma hyvä. Innostun kehuista ehkä vähän liikaakin/yritän kaikkeni että saisin käteni rennommiksi, pitäen silti huolta että koko muu vartalo pysyy mukana.
"Eiköhän siirrytä hetkeksi käyntiin ja kuunnellaan seuraavat ohjeet!" Mika lopulta toteaa, ja lasken ratsuni käyntiin. Annan hieman vapaampaa ohjaa mutta pidän kuitenkin hevosen hallinnassani. Hän on kasannut keskihalkaisijalle muutaman toisesta päästä ylhäällä olevan puomin ja pitkille sivuille kavaletit.
"Lähdetään niin että tuolta toisesta päästä lähdette kevyessä istunnassa ravissa puomien yli. Puomien jälkeen nostetaan harjoituslaukka, hypätään kavaletti ja käännetään tuonne kulmaan vielä voltti jonka aikana hiljennetään taas raviin. Ja sitten uudestaan halkaisijalle. Ja jotta ei olis ruuhkaa niin joka toisella kierroksella jatkatte laukassa kavaletin ja voltin jälkeen toiselle pitkälle sivulle, josta tuutte sitten laukassa tai ravissa tänne mun päähän ja jatkatte suoraan kavaletille laukassa. Eli mun kohdalla nostetaan laukka jos tullaan ravissa", Mika latelee pitkät ohjeet meille, ja tehtävä kuulostaa mielestäni miltä?.
Kun pääsen ravissa keskihalkaisijalle, nousen ylös satulasta ja ohjaan hevosen keskelle puomeja. Ratsuni ylittää puomit miten? (laiskasti, pomppien...) ja saan nostettua laukan heti puomien jälkeen. Käännös on tiukka ja ratsun nimi kiihdyttää/jatkaa normaalisti matkaansa/hädin tuskin pysyy laukassa kavaletin lähestyessä.
Hetken tehtävää tehtyämme se alkaa sujua/mennä huonoon päin - saan Mikalta kehuja/toruja mistä saat toruja?. Nuo sanat vielä päässäni unohdan keskittyä laukkakavalettiin ja ratsun nimi kiertää sen/yrittää ryöstää/hyppää yllättäen jättiloikan niin että horjahdan selässä/jotakin muuta?. Hevonen lipsahtaa käsistäni ja kiihdyttää laukkaansa - saan sen kuitenkin nopeasti kuriin/minulla on vaikeuksia saada hevosta hallintaan. Loppupeleissä päädymme seisomaan pylly keskustaan päin, turpaa kentän nurkassa. Miten Mika kommentoi asiaan / kommentoiko hän?.
Otamme hetken käyntiä, kun Mika siirtelee kavaletteja ja rakentaa meille uutta tehtävää. Nopeasti pääsemme kuitenkin jatkamaan. Tällä kertaa ratana on kentänkokoinen kahdeksikko, jolle opettaja on asettanut neljä kavalettia - tavallaan kahdeksikon palleroiden kyljille. On aika kokeilla myös laukanvaihtoa.
Jos tunnilla on neljä henkilöä: Ratsastamme kaksi kerrallaan kahdeksikkoa, muiden odotellessa tyhjissä tiloissa käynnissä. Pääsen radalle toisen hevosen ja tämän ratsastajan kanssa. Hevonen on reippaalla päällä ja ratsastajalla on vaikeuksia pitää tuo hallinnassa/Hevoen mulkoilee kavaletteja ja väistelee pohjetta, joten ratsukko päätyy ylittämään kavaletteja reunoilta. Minulla ja ratsun nimellä menee hyvin/kohtalaisesti - miksi?. Pääsemme suurimmaksi osaksi kavalettien yli sopivassa tempossa ja keskeltä, mutta selitä jostakin ongelmasta, mikä teille tulee kahdeksikolla.
Kavalettitehtävän jälkeen otamme vielä ravia kevyessä istunnassa (halleluja jaloille), ja laskemme lopulta käyntiin pitkille ohjille.
- Millainen fiilis sinulla oli ennen tuntia? Entä tunnin aikana ja sen jälkeen?
- Piditkö tehtävistä - jos et, mikä tökki?
- Tämän tuntitarinan voi liittää ratsunsa päiväkirjaan ilman tekijänoikeusmerkintöjä.
Tunti kuitataan täyttämällä yllä olevan tarinan alleviivatut kohdat joko annetuilla vaihtoehdoilla tai niissä kysytyillä asioilla, sekä vastaamalla yllä olevaan pariin kysymykseen. Huomioithan, että voit käyttää omia sanoja tarinassa, jos ne sopivat tarinaan!
Osallistujat:
Patricia - Riitu
Kristian - Romo
Nimi